Wij gebruiken cookies op deze site om jouw ervaring te verbeteren.

0001
Jouw score

Hoe hoger je score, hoe meer je ziet

Nieuwsgierige mensen worden beloond! Hoe meer je scrolt, klikt, kijkt en leest, hoe meer je ontgrendelt. Ga op avontuur en speel deze site helemaal uit.

De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) klopte bij ons aan met hun uitdaging

Opzoek naar Chef Porto

De portofoon ouderwets? Zeker niet!

De portofoon ouderwets? Zeker niet! De portofoon is onmisbaar voor een veilig verbonden Nederland. Maar dan moeten de vergunningen wel op orde zijn. Wij ontwikkelden voor de vergunninghouders van Rijksinspectie Digitale Infrastructuur een campagne én een nieuwe functie. Eentje, die voorheen niet bestond, maar inmiddels door 300 communicatieprofessionals met trots gedragen wordt. En de 86% toename in wijzigingen van de vergunningen sinds onze campagne is minstens zo indrukwekkend. Hoe we dat deden? Lees mee!

Verstoorde processen, hoge kosten en onveilige situaties

De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) klopte in de zomer van 2021 bij ons aan met hun uitdaging. De RDI zorgt voor goede telecommunicatie- en IT-netwerken voor alle provincies. Maar tot dan toe werden er bij de inspectie op landmobiel frequentiegebruik te vaak fouten geconstateerd. 

Organisaties hebben geen (juiste) vergunning of ze houden zich niet aan de vergunde frequentie. Gevolg: verstoorde processen, hoge kosten of zelfs onveilige situaties. Het aantal vergunninghouders dat zich niet aan de regels hield moet daarom worden teruggedrongen. 

De functie die er zou moeten zijn

Het portofoonverkeer is in weinig bedrijven een speerpunt en vaak is het niet duidelijk wie verantwoordelijk is voor dit verkeer. Met de campagne maken we bedrijven bewust dat landmobiele communicatie een eigenaar verdient. Iemand met een antenne voor verbeterkansen, die zich verantwoordelijk voelt voor het checken en up-to-date houden van het portoverkeer. Dat vraagt om een functie die er nog niet was, maar wel zou moeten zijn: Chef Porto! 

In beeld komen en bewust maken
We agendeerden landmobiele communicatie en introduceerden Chef Porto. Maakten de doelgroep ervan bewust dat ze nog geen Chef Porto hebben én dat dat eigenlijk best gek is. Daarnaast zetten we in deze fase installateurs en leveranciers in als ambassadeur. 

We lanceerden een onlinecampagne gericht op vergunninghouders en specifieke functies met opvallende, grappige en doeltreffende content waardoor we in beeld kwamen bij de doelgroepen. Dat deden we met video’s à la Keuringsdienst van Waarde, waarin we nietsvermoedende vergunninghouders opbellen en vragen naar hun Chef Porto. Hun verbaasde reacties dragen direct bij aan het eerste campagnedoel: in beeld komen en bewust maken van het probleem.

Bereiken en bewegen
We overtuigden vergunninghouders dat een Chef Porto belangrijk is en activeerden ze om een Chef Porto formeel aan te stellen of werven. De online campagne kreeg een vervolg: de eerste chefs werden in beeld gebracht. We faciliteerden de HR-afdelingen van de 2700 grootste vergunninghouders om de rol ‘Chef Porto’ in het leven te roepen. We boden een vacature met het profiel, rolomschrijving en het aanbod vanuit de RDI. Dat ondersteunden we met wervingsmateriaal: print (posters, flyers, kaarten) en digitaal (intranetberichten).

Betrekken en binden
Als de Chef Porto gevonden is, communiceren we met ze. We maken ze onderdeel van een LinkedIn community, waarin ze gemotiveerd worden om het frequentiegebruik en vergunningen op orde te hebben. Goed geïnformeerd zijn over vergunningen, juist gebruik van apparatuur en invullen van hun rol. Geïnspireerd raken om te innoveren en kennis te delen. 

Op locatie in Emmen opzoek naar Chef Porto

Een erkende titel

RDI komt sinds de campagne zelfs vergunninghouders tegen met een eigen Chef Porto-emailadres en met een bordje met ‘Chef Porto’ boven de kantoorruimte. Ze dragen de titel met trots. En ze zijn niet de enigen bij wie de titel aanslaat. Dat bewees de nominatie voor de Galjaardprijs! De prijs wordt ieder jaar uitgereikt aan een initiatief op het gebied van publieke communicatie dat een maatschappelijke bijdrage levert. De vakjury vond de campagne zo goed dat we het tot de finale wisten te schoppen. De prijs wisten we daar niet binnen te slepen, maar vereerd voelen we ons zeker!

Jan Willem conceptmaker bij GH+O

Jan Willem | Conceptmaker

“Als Conceptmakers dwingen we onszelf klanten te verrassen met minstens één onverwacht idee. Op zoek naar Chef Porto was ook zo’n idee, dat we – samen met drie andere conceptrichtingen – presenteerden aan de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI). Die was meteen enthousiast en koos voor Chef Porto. En daar werden wij dan weer blij van, omdat wij zo verrassend mogelijk werk willen maken.

Dat Op zoek naar Chef Porto een succesvolle campagne is geworden, komt niet alleen door de keuze voor het concept. Nog meer is het te danken aan de ruimte en het vertrouwen dat RDI ons gaf in de uitwerking van het concept. Zo mochten we de grenzen van de Rijkshuisstijl opzoeken, een videoserie in de sfeer van Keuringsdienst van Waarde maken en een opvallend wervingspakket ontwikkelen voor HR-afdelingen."

“Chef Porto kwam tot leven dankzij de ruimte en het vertrouwen van de klant”